Антон Тютюн: «Межі в платіжному бізнесі стираються. Банкам потрібно посилювати свої компетенції, щоб залишатися лідерами на цьому ринку»

Тренд останніх років показує, що українці стали більше користуватися банківськими послугами і продуктами. І все завдяки тому, що банки починають активно впроваджувати інновації, виходячи з побажань споживача, що не завжди просто. Про те, яка ситуація складається на ринку споживчих, іпотечних та автокредитів, наскільки швидко послуги переходять в онлайн, як банки залучають молодь, а також яких змін очікувати в банківському секторі України до кінця року, в ексклюзивному інтерв’ю для Maanimo розповів заступник голови правління Ощадбанку Антон Тютюн.

 Як Ви оцінюєте результати роботи Ощадбанку за перший квартал? Які тренди на 2019 рік уже намітилися в перші три місяці?

 Якщо говорити про фінансові показники, то Ощадбанк в першому кварталі цього року отримав прибуток більше 70 млн грн. Це хороший результат, він на 69% більше, ніж за перший квартал минулого року. У нас виріс чистий комісійний прибуток майже на 30% в порівнянні з минулим роком – теж важлива цифра. Ми виконали свої зовнішні зобов’язання на 477 мільйонів доларів без будь-яких складнощів і проблем з точки зору ліквідності для банку. Це підтверджує те, що в Ощаді існує ефективна система управління ліквідністю. Також важливо, що ми підтвердили репутацію Ощадбанку як надійного партнера, погасивши цю істотну суму в термін.

Якщо говорити про тренди, які були в першому кварталі, то можна виділити кілька моментів. Перше – це зростання кредитування населення. Він продовжився, і в 2019 році теж триватиме. Єдине, що потрібно з обережним оптимізмом дивитися на це зростання, оскільки у нас у практиці попередніх років вже був істотне зростання роздрібних портфелів. Щоправда, тоді це була валютна складова, але тим не менш, як мені здається, це зростання буде все-таки обмежуватися посиленням ризикових політик для того, щоб запобігти проблемам, які можуть бути в майбутньому і у позичальників, і у банків.

Друге – це стабілізація відсоткових ставок за депозитами фізосіб. Припинилося зростання, ситуація стабілізувалася, і вже є якісь напрацювання для того, щоб у майбутньому ці ставки знижувалися. Так, можливо, це буде некомфортно для вкладників, але, з іншого боку, це призведе до зниження ставок по кредитах. Це і є мета банків – забезпечувати економіку більш дешевим кредитним ресурсом, оскільки на сьогодні ті ставки, які є, достатньо високі навіть для роздрібної торгівлі та малого бізнесу.

 Які роздрібні продукти зараз є найбільш пріоритетними, а які  найбільш прибутковими для Ощадбанку?

 Залучення депозитів, карткові рахунки і трансакційний бізнес (перекази між рахунками і без відкриття рахунків, платежі населення) є традиційним бізнесом, який у нас залишається пріоритетним. Але, крім цього, ми в минулому році поставили фокус на зростання кредитного портфеля за роздробом і МСБ, і перший квартал вже показав істотний результат. Зокрема, якщо виділяти продукти, то перший квартал минулого року став періодом впевненого зростання в частині автокредитування. Ми вийшли на цей ринок не так давно, в 2017 році. За 2016 рік ми видали всього лише 4 автокредити на весь Ощадбанк. В 2017 ми займалися підготовкою всіх внутрішніх процедур. Це складна система: важлива швидкість централізованого прийняття рішень, швидка взаємодія служб, конкурентний продукт, наявність кредитної фабрики, партнерських відносин з автосалонами, дилерами. Аби розкрутити цей вид бізнесу, потрібно було витратити дійсно багато зусиль.

У 2016 році будемо вважати, що частка ринку була на рівні 0%. У 2018 ми вже видали більше 1700 кредитів, а за 4 місяць а поточного року – 900 автокредитів, і посіли друге місце на ринку, обігнавши багатьох традиційних лідерів цього ринку. Наша частка вже 23%, ми пишаємося цим дуже хорошим результатом для такого невеликого терміну.

Другий важливий продукт – це іпотечне кредитування. Тут ми традиційно посідаємо перше місце за обсягом і кількістю угод на ринку. Але сам ринок поки ще досить обмежений. Незважаючи на зростання, кількість кредитних угод несуттєва, якщо порівнювати з іншими країнами або з докризовим періодом. Ми тут обмежені ємністю ринку. Однак Ощад давно працював на вторинному ринку, а минулого року стартував і на первинному. Почали кредитувати житло, яке будується, у нас з’явилися перші партнери (KAN Development, УкрБуд). У 2019 році плануємо розширити взаємодію з ключовими девелоперами, щоб стати лідерами і на первинному ринку. Повторю, тут ми залежимо від обсягу ринку, як, втім, і з авторинком. Не можна сказати, що обидва ці ринку істотно зростають. Багатопрофільні експерти вважають, що продажі нових автомобілів у цьому році якщо і зростуть, то незначно. Проте, ми вважаємо, що все-таки зростання буде, те ж стосується й іпотечного ринку, ринку купівлі-продажу квартир. А поки будемо працювати з тим обсягом, який є на сьогодні.

Наступний продукт – cash-кредитування, коли людині потрібно швидко отримати кошти на якусь сформовану потребу. Ми поки почали кредитування зі своїх клієнтів, яких у нас чимало, але в цьому році будемо виходити вже і на зовнішнього клієнта, тобто видавати cash-кредити фізичним особам, які не є клієнтами Ощадбанку. Ми бачимо в цьому сегменті істотне зростання як прибутковості, так і обсягу виданих кредитів.

Кредитна карта – традиційний наш продукт. Ми фокусуємося на внутрішньому клієнті, але також дивимося на зовнішній ринок. Ми вже видаємо кредитні карти зовнішньому клієнту, зокрема сегменту преміальних клієнтів, а зараз відпрацьовуємо всі питання, пов’язані з тим, щоб клієнти й інших сегментів теж могли отримати кредитні карти.

 Яке зараз співвідношення депозитного та кредитного портфелів Ощадбанку? Які цілі в цьому напрямку?

 Станом на 1 квітня 2019 року – це 43%, і згідно з тією стратегією, яку затвердив наш власник, ми до кінця 2022 року повинні збільшити це співвідношення до 65%. Це досить суттєве зростання, і за нашими планами ми повинні сфокусувати зусилля на нарощуванні кредитного портфеля в роздробі і сегменті МСБ. Ці два сегменти повинні дати істотний прогрес, і як результат – співвідношення змінюватиметься більше в бік кредитування.

 Карткові продукти в останні роки стали дуже конкурентним сегментом серед банків першої п’ятірки. Яка стратегія в цій ніші в Ощадбанку?

 Дійсно, ми займаємо активну позицію на цьому ринку. Ощад – другий банк за обсягом емісії активних платіжних карт. Зараз фокусуємося на інноваційності. Буквально днями ми другий рік поспіль перемогли у номінації «Найтехнологічніший банк». Тут мається на увазі саме інноваційність тих проектів, які реалізувала команда банку. Ми працюємо над проектами, щоб розвивати картковий напрямок не тільки в банку, але і в цілому в країні. Спільно з нашими партнерами ми впровадили багато транспортних cashless-проектів в різних містах, до київське метро – найбільший з них. Вже величезна кількість клієнтів скористалася цим сервісом, і в інших містах ми теж поступово працюємо над впровадженням безготівкових територій і проектів.

Важливим моментом стало впровадження Apple Pay торік, раніше був запущений Google Pay. Причому за швидкістю впровадження це був один з найшвидших проектів в Європі. З’явилися цифрові карти, коли клієнтам вже немає необхідності приходити в банк, їх можна оформити дистанційно. Поки це prepaid-карти з обмеженнями за обсягом операцій, але в майбутньому ми будемо йти до того, щоб була можливість випускати дистанційно і звичайні карти. Ми бачимо, що карта вже давно стала всього лише інструментом доступу до рахунку, тому будемо розвивати й інші форм-фактори доступу. Це перш за все телефон, тому що покоління мілленіалів користується саме смартфонами. За різними дослідженнями кількість носіїв пристроїв буде зростати. Якщо раніше у людини був один телефон, то зараз у багатьох клієнтів крім смартфона є планшет, смарт-годинник, кільця, браслети тощо. Кількість пристроїв, якими можна оплатити, буде постійно зростати, і тому ми в цій сфері теж плануємо займати активну позицію.

 Наскільки швидко проходить діджиталізація Ощадбанку? Які плани в цьому напрямку?

 Ми в принципі задоволені темпами. Наприклад, якщо на початку 2018 року у нас було трохи більше мільйона користувачів «Ощад 24/7» (це єдина мультиканальна платформа веб- і мобільного банкінгу), то на сьогодні – вже 3,6 мільйони. Це досить велика кількість. В Ощаді практично всіма послугами вже можна скористатися онлайн. Є ще деякі аспекти, які ми повинні доопрацювати, але тим не менше вже половина клієнтської бази користується нашими онлайн-сервісами. Звісно, традиційні канали ще «поживуть» якийсь час у вигляді відділень, тому що багато клієнтів з різних причин не хочуть або не можуть перейти в онлайн. Є великі послуги, які необхідно надавати у відділенні, консультації та інше, тому частка відділень поки що буде істотною, особливо враховуючи нашу мережу. Але вже досить багато клієнтів обслуговуються дистанційно, і ми цьому дуже раді.

 Ощадбанк зараз дуже активний у сфері автострахування. Чи чекає на Україну сплеск автопродажів, який підштовхне і попит на кредити?

 Дійсно, ми другий рік поспіль займаємо перше місце серед українських банків з продажу автоцивілки, що пов’язано з декількома факторами. Це наша активна позиція на ринку автокредитування, і в комплексі людина одразу ж може купити страховий продукт. Також ми продаємо страховки у відділеннях і через електронні канали. Я думаю, що істотного збільшення продажів нових автомобілів за весь 2019 рік не буде, хоча перший квартал показує зростання: в січні було продано майже 5 300 нових автомобілів, у другому місяці вже 5 800, а в березні – 7300. Наче є істотний прогрес, але я це пов’язую з відкладеним попитом, який був на тлі сезонного затишшя. Поки ми не бачимо макроекономічних передумов для того, щоб цей ринок істотно пішов угору.

Для цього, по-перше, потрібно дуже знизити кредитні ставки, а це станеться тільки тоді, коли істотно знизиться облікова ставка, коли рівень інфляції буде стабільно низьким тощо. Ми знизимо ставки за залученням депозитів, і, відповідно, зможемо дати ринку набагато кращі умови по кредитуванню. Тобто перша умова – низька відсоткова ставка: це буде стимулювати ринок, люди будуть більше купувати. Друге – в цілому макроекономічна ситуація в країні. Як тільки вона буде змінюватися у кращий бік, цей ринок буде розвиватися. Він не може існувати сам по собі, всі ці цифри – всього лише віддзеркалення купівельної спроможності людей. Тому я не думаю, що в поточному році суттєво щось зміниться. Ми припускаємо більш суттєві зміни в наступному році.

 Що відбувається на іпотечному ринку? Як Ощадбанк налагоджує відносини із забудовниками? Чи є тренд на зниження відсоткової ставки?

 Поки тренда на зниження немає, тому що не падає ціна залученого ресурсу, і все ще є істотні ризики, пов’язані з недостатнім захистом прав кредиторів. Тому у відсоткову ставку за кредитом банки закладають вартість ризику. Зниження ставок буде можливим, коли будуть знижені відсоткові ставки за вкладами, в цілому за залученими ресурсами, і коли ситуація із захистом прав кредиторів стане більш зрозумілою і прогнозованою. Торік було реалізовано кілька істотних змін на краще в цій сфері, але вони поки є недостатніми.

Якщо в цілому говорити про ринок, то він показав зростання за минулий рік на 25-30%. Я вважаю, що така ж тенденція буде в цьому році, але сам обсяг ринку не такий великий – з тих причин, про які ми говорили. Щодо купівельної спроможності населення – тут є певні обмеження. Не може віз йти попереду коня. Люди купують квартири, коли низький рівень безробіття, коли зростає економіка, і відповідно – зростає купівельна спроможність населення. У нас поки недостатнє зростання економіки і зайнятості для того, щоб ринок міг істотно «додати». Тому чекаємо, коли ситуація зміниться. Ми точно готові до того, щоб в цей момент підтримати кредитним ресурсом, щоб розвинути цей ринок.

Із девелоперами в цьому році ми хочемо працювати вже і в областях, не тільки в Києві. У кожній області є кілька великих забудовників з гарною репутацією, які історично завжди виконують свої зобов’язання. Ми зараз проводимо юридичну роботу і експертизу, щоб визначити таких партнерів.

 У нинішніх реаліях державний статус для Ощадбанку – це скоріше плюс чи мінус?

 Це складне питання. Раніше дійсно статус державного був ключовим, тому що це корелювало з поняттям надійності, зокрема з державною гарантією повернення вкладів. Це істотно вплинуло під час масштабного відтоку коштів з банківської системи, який був у 2014 році. Саме в цей момент люди шукали «тиху гавань», де можна стабільно зберігати свої кошти. У нас уже який рік поспіль найбільший на ринку приплив депозитів фізосіб, але я не можу сказати, що останнім часом статус державного банку є якимось ключовим фактором. На перше місце виходить репутація, довіра, якість сервіса, конкурентність продуктів. Тому недарма банки з іноземним капіталом поступово відвойовують позиції і стають в різних рейтингах одними з найнадійніших.

Мені здається, що зараз ринок досить конкурентний завдяки діям Національного банку по очищенню сектора в минулі роки. Банківська система вже очищена від банків, які несли якісь ризики ринку. Сьогодні досить стабільна ситуація,   клієнт може вибирати.  В Україні сьогодні дуже багато   державних банків,  частка держсектора зашкалює. Саме тому, згідно зі стратегією  розвитку державних банків, прийнятої Кабміном, планується поступовий вихід держави в різних пропорціях з частки в деяких держбанках,  щоб зменшити цю частку. Тому, я не думаю, що сьогодні це ключовий фактор, який нам допомагає. Скоріше, Ощадбанку допомагають технології, які ми впроваджуємо, інновації, якість обслуговування, за якими ми стежимо і намагаємося, щоб клієнти були задоволені сервісом, хорошими конкурентними продуктами, тарифами.

 Що відбувається на ринку споживчих кредитів? Чи «з’їли» мікрофінансові організації сегмент короткострокових позик до 15 тис. грн?

 Можу погодитися, що, можливо, не до 15, але в сегменті до 5-7 тис. грн мікрофінансові організації зайняли свою нішу, оскільки банкам це не так цікаво. У нас істотно більші операційні витрати на ризик-процедури, комплаенс і все інше, тому нам економічно невигідно видавати кредити в маленьких сумах. Ми більше витрачаємо ресурсів, ніж отримуємо дохід.

Що стосується споживчого ринку, то він зростає і буде зростати. Напевно, це потенційно   найістотніший сегмент для зростання. Якщо подивитися на всі сегменти, то споживче кредитування буде рости найбільшими темпами. Тут важливо, щоб у клієнта не було негативної кредитної історії. Ми насамперед дивимося на цей фактор. І, звісно ж, на можливість клієнта погашати кредити, тобто його кредитоспроможність.

З початку року ціна на споживчі кредити зменшилася за нашими оцінками на 5-7%. Тут знову ж все залежить від вартості ресурсів і від ризикових політик банку – яку вартість ризику він закладає у відсоткову ставку. Як тільки ставки істотно знизяться, цей ринок буде оживати.

 Чи задоволені результатами введення Apple Pay? Чи є перші статистичні дані?

 Так, ми дуже задоволені тим, як працює цей сервіс. Він дійсно користується великою популярністю, тому що зручний, простий і зрозумілий. Український споживач дуже швидко сприймає інновації. Навіть у найрозвиненіших країнах далеко не скрізь є ApplePay, не всюди можна розплатитися смартфоном, інфраструктура терміналів не готова. А в Україні ж уже більше 85% термінального парку обладнано NFC-пристроями, що дозволяє клієнту розраховуватися смартфоном.

Якщо порівнювати з початком року, у квітні кількість активних токенів зросла на 25%, обсяг операцій, які проводяться за допомогою смартфона, – на 30%.  Зростання дуже значне, і це в принципі відображає потребу людей у зручності і простоті. Я вважаю, ці показники будуть зростати найближчим часом дуже швидкими темпами.

 Існує думка, що клієнти Ощадбанку  більш «вікова» група. Чи цікава вам молодь як клієнтська група, і що банк готовий запропонувати цій категорії?

 Є різні дослідження і наша внутрішня статистика. Ми – великий універсальний банк, який представлений по всій території України. Ощад є в тих містах, районах і селах, де немає жодного банку, тому так, дійсно, у нас досить великий сегмент людей у віці 60+. Це перш за все пояснюється територіальною структурою нашого бізнесу. Але кілька років тому, розуміючи, що клієнтська база повинна поповнюватися, ми дуже глибоко проаналізували це питання і розробили багато продуктів для більш молодого клієнта. І цифри показують, що ми все зробили правильно: у нас значне  зростання саме цього сегмента, молоді та людей середнього віку.

Зараз в Ощадбанку є все необхідне, щоб клієнт будь-якого сегменту міг скористатися його послугами. У кожної групи клієнтів свої потреби. Якщо для Privatе або Premium клієнта необхідний певний перелік спеціалізованих послуг та індивідуальний підхід, то для мас-маркета потрібен потоковий цифровий сервіс, коли ти витрачаєш мало часу на прості послуги. Ми все це зробили , і те ж зростання «Ощад 24/7», і профілі його клієнтів показують, що в нас все більше клієнтів молодого покоління. Наші інновації за цифровими гаманцями, за розрахунками, за digital-картами, за взаємодією з різними  майданчиками (фестивалі «Вулична їжа», Atlas Weekend тощо), за рішеннями по транспорту націлені на молодіжну аудиторію. Як результат – ми бачимо істотний приплив цього сегмента в банк.

– Ваш прогноз щодо розвитку банківського сектора до кінця 2019 року.

– За підсумками роботи в 2018 році весь банківський сектор України показав дуже високий прибуток: 21,7 млрд грн. При цьому банки відбили практично всі збитки від погіршення якості своїх кредитних портфелів. Покриття резервами NPL, тобто проблемними кредитами, вже перевищило 95%. Це прийнятний рівень відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності. Банківський сектор стає прибутковим, так і повинно бути в цьому році.

Що стосується кредитування, за останній рік чисті гривневі кредити зросли на 34%. Також утримується стабільне зростання депозитів фізосіб. Коли курс гривні до іноземних валют стабільний, з огляду на велику прибутковість, йде приплив національної валюти. Звичайно, як тільки відбувається коливання курсу, одразу ж починає збільшуватися частка іноземної валюти, але в принципі зростають обидві складові в портфелях банків. За прогнозами Національного банку, темпи приросту депозитів залишаться стабільними, і цього буде достатньо для того, щоб активно кредитувати населення і бізнес.

Я думаю, що ключовими пріоритетами для банків в 2019 року будуть відновлення корпоративного кредитування та продовження очищення балансів від «токсичних» активів, які все ще стримують можливості банку показувати гарний прибуток. Це старі накопичені проблеми, котрі потрібно вирішити.

Також, як відомо, Національний банк буде продовжувати регуляторну реформу. Зокрема, будуть представлені концепція нової структури регулятивного капіталу і нормативи дострокової ліквідності. Це також має зміцнити банківський сектор, оскільки стає все більше жорстких регуляцій, яким банки повинні відповідати, аби виконувати вимоги НБУ.

Гадаю, за підсумками року завдяки макроекономічній стабільності і введенню нових регуляцій банківська система в цілому стане ще більш стабільною.

Важливим трендом буде продовження валютної лібералізації. В результаті зміни регуляцій, формується попит на вільний рух капіталу. Банки і фінансові компанії, щоб відповідати потребам клієнтів, будуть розвивати відповідні продукти і сервіси.

Посилиться конкуренція між банками. У попередні роки банки проводили внутрішні реформи, скорочували операційні витрати, оптимізували процедури, налагоджували продукти, аналізували бізнес-процеси, «шліфували» їх, і на сьогодні більшість банків готові до активної конкуренції. Це мене радує, адже конкуренція завжди призводить до підвищення якості послуг, і як наслідок – до зростання задоволеності споживача.

Крім того, важливим фактор буде навіть не стільки конкуренція серед банків. Поступово встає на ноги FinTech. Поки FinTech-компаніям складно досягати таких же результатів, як і банкам, але вже очевидний істотний тренд на посилення позицій цієї галузі. Цьому також сприятиме поступова імплементація стандарту PSD 2. Також починається  конкуренція з великими міжнародними технологічними гігантами, які «заходять» на ринки по різним позиціям і починають здійснювати платіжні функції. Хоча це поки що в більшій мірі стосується інших ринків, українським банкам слід вже зараз звертати на це увагу.

У 2019 році, я вважаю, весь банківський сектор продовжить рух у бік Digital, щоб відповідати сучасним потребам клієнтів, щоб ми могли конкурувати в майбутньому з іншими сферами і галузями. Межі в платіжному і трансакційному бізнесі поступово стираються. Банкам потрібно посилювати свої компетенції, щоб залишатися лідерами на цьому ринку.

Maanimo
23.05.2019