Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Як бізнес житиме без печаток

Ірина Рубіс

Із середини липня українські підприємці можуть більше не бити себе по лобі, вигукуючи «Ой! Я забув печатку, підпишімо договір завтра». 19 липня норма, яка дає можливість не використовувати печатку, набрала сили. Нагадаємо, що у березні цього року Верховна Рада схвалила нові зміни до законодавства, які виключили можливість визнання документа недійсним через відсутність відбитку печатки. Крім того, була запроваджена адміністративна відповідальність для державних органів та місцевої влади за вимагання печатки на офіційному документі – штраф від 850 до 1700 грн.

 

Насправді зміни до Господарського та Цивільного кодексів, відповідно до яких мати печатку стало правом, а не обов’язком, були ухвалені ще 2014 року. Але тоді вони не спрацювали, бо були некомплексними, а податкова служба та банки і надалі вимагали від юросіб та фізосіб-підприємців засвідчувати документи печаткою.

 

Від липня печатка втратила свою юридичну силу, але це не означає, що її заборонили використовувати. Деякі підприємці продовжують більше довіряти документам, які засвідчені нею. Тому не варто розраховувати, що відзавтра всі печатки опиняться на смітнику.

 

Надалі бізнесу буде достатньо засвідчувати офіційні документи та угоди підписом керівника або уповноваженої ним особи. За законом, копія документа, яку підприємець подає у державний орган чи орган місцевого самоврядування, вважається дійсною, якщо на ній є підпис уповноваженої особи. При цьому чиновники не мають права вимагати від бізнесу, щоб копії були засвідчені нотаріально.

 

Втім, юристи стверджують, що попит на послуги нотаріусів все-таки зростатиме після ухвалення закону про скасування печаток. Адже нотаріальне засвідчення підпису на договорі дає більші гарантії юридичної чинності угоди, аніж наявність простого підпису.

 

Ще однією альтернативою печатки може бути перехід бізнесу до ствердження документів електронним цифровим підписом. Це надійний інструмент, адже видається сертифікованим центром і має електронний ключ, тому сфальшувати його складно. Однак цифровий підпис працює лише для електронних документів.

 

Попри все, деякі підприємці побоюються, що законодавець зробив ведмежу послугу бізнесу, скасувавши юридичну силу печатки. Адже відтепер підпис на документі залишається лише одним ступенем захисту від підробок, що може створити сприятливе середовище для зловживань. Дійсно, підробити підпис легше, аніж печатку. Але перевірити його, чи, бува, не підробка, також легше. Окрім того, сфальшувати відбиток печатки завжди можна було завиграшки.

 

Юристи кажуть, що іноземні компанії часто дивуються наявності печатки на зовнішньоекономічних контрактах, себто в інших країнах від них давно відмовилися. Щоб надійно захистити себе від шахрайства, підприємці мають щонайменше три опції: підписувати важливі договори особисто у присутності контрагента, засвідчувати підписи нотаріально або ж призвичаїтися до електронних документів з цифровим підписом.

АТ "Ощадбанк"