Ідея для бізнесу
MustHave – це український мас-маркет жіночого одягу. На сьогодні це власне виробництво площею 1000 кв. м, 11 магазинів у Києві, Харкові, Одесі й Львові. Вони мають свій інтернет-магазин, штат співробітників у 250 осіб та випускають у світ 12 колекцій на рік. З чого все починалось, як досягти успіху та як втримати свої позиції при жорсткій конкуренціїї, ми запитали у засновниць Анастасії Дзюби та Ані Бец (Коваленко).
Ідея створення бізнесу та пошуки натхнення
Ідея створення українського бренду одягу прийшла дівчатам, коли вони ось-ось повинні були отримувати свої магістерські дипломи. «Ми вигадали MustHave, коли нам було по 23 роки. Вдягались ми у мас-маркеті й часто траплялось таке, що якість одягу не відповідає ціні або немає таких моделей, які дійсно сподобались. У 2010 (рік створення MustHave) на ринку просто не було доступного якісного українського одягу». На момент відкриття власного бізнесу дівчата працювали в інших компаніях – одна асистентом керівника інвестиційної компані, а інша – економічним журналістом. Тому на початку доводилось працювати над брендом у вільний від роботи час.
Початкові інвестиції у бізнес-проект склали позичені 4000 доларів. Строк реалізації проекта поставили собі дуже жорсткий – місяць на запуск першого магазину. Вони вклались у строки, і цей день офіційно можна вважати днем народження бренду. Відкриття було у Бердичеві. Місто було обрано з декількох причин: по-перше, воно відоме своїми швейними цехами та майстернями, а по-друге – Анастасія виросла у цьому місті, тому трохи орієнтувалась у нюансах ринку. Натхнення на створення власного бізнесу дівчата почерпнули із родин. У обох батьки були підприємцями, за якими вони спостерігали та завжди хотіли бути як вони, мати власний бізнес.
Бердичів був своєрідним трампліном до столиці (хоча варто зауважити, що самої цілі розширення бізнесу на Київ у дівчат тоді ще не було). Чи порекомендували б дівчата перед стартом бізнесу в столиці, спробувати його в іншому місті? Відповідь така: «Ми завжди радимо спробувати втілити свої ідею у життя, і якщо інше місто – це один з варіантів, то чому б ні. Але ніхто не каже про те, щоб просто поїхати в будь-яке маленьке містечко і починати там свій бізнес, бо там легше, ніж у столиці. Потрібно ретельно продумати усі деталі».
Людський фактор у бізнесі – дружба партнерів та віддані працівники
Компанія існує вже 9 років. Власниці розповідають, що є багато співробітників, які зростають разом з компанією більше п'яти років. Анна впевнена, що якщо це «їх» людина, яка поділяє цінності компанії, готова розвиватися та викладатися на усі 100%, то для такої людини будуть створені усі умови для розвитку та довгострокової кар'єри у компанії. «У нас є дуже різні приклади стрімкого кар'єрного зростання. Тому ми точно можемо сказати, що можливості для росту та власних амбіцій у компанії MustHave однозначно є».
MustHave вважає, що дуже важливо мати місію та цінності компанії. Близько року тому вони зібрали стратегічну сесію, куди запросили працівників із різних підрозділів, міст, різних вікових категорій та стажу у компанії й спільними зусиллями вивели цінності та місію. «Звід правил та цілей – це все те, що вже є у компанії. Справа лише у тому, щоб вірно їх сформувати та донести до всіх. Брейн-шторм у нас був цілий день, після чого ми все презентували команді. Роздрукували та розклеїли на стінах в обох офісах». Найулюбленіший пункт Насті – «деталі мають значення».
Анна та Анастасія були найкращими подругами, коли починали свій бізнес. Одна з найважливіших речей, якою вони ніколи не нехтують ні в особистих відносинах, ні у партнерських – це довіра та повага один до одного. «Ми у будь-якому питанні довіряємо один одному. Зараз у компанії є сформовані підрозділи, які відповідають за певні напрямки розвитку. Тому ми будь-яке спірне питання чи ідею висуваємо на голосування, і приймаємо рішення більшістю голосів. На початковому етапі таких спірних моментів було багато – і сварились, і ображалися, і сприймали близько до серця. Але з часом зрозуміли, що робота є робота, і якщо комусь не сподобалась твоя ідея, то це не варто сприймати на свій особистий рахунок, це просто робочі моменти».
На своєму власному досвіді дівчата кажуть, що головним бар'єром на створенні свого бізнесу зазвичай є не відсутність грошей, а банально лінь та страх поразки. Ба часто буває так, що в тебе є ідея, яку ти виношуєш певний період, а потім одного ранку просинаєшся, а хтось виявися спритнішим і вже реалізував її. Тому треба не боятися, пробувати себе та пам'ятати, що під лежачий камінь вода не тече.
І також не варто забувати про розвиток та плани на майбутнє. Дівчата прихильниці того, що неможливо детально планувати майбутнє компанії на 3 і більше років наперед. В епоху стрімкої діджиталізації – зміни не минучі, і як саме вони вплинуть на вашу галузь через стільки років – судити важко. Все ж таки у майбутньому дівчата замислюються над тим, щоб працювати над створенням з іншими брендами спільних корнерів закордоном або продаж франшизи. Але це більше про перспективу та плани на майбутнє.
Ідея для бізнесу