Порада від спеціаліста
Тренд на перетворення витворів мистецтва у повністю цифровий вигляд набуває обертів. У 2021 році вперше виріб мистецтва був перетворений на невзаємозамінний токен (NFT), а сам матеріальний екземпляр знищений. У цифровому мистецтві NFT почав цінуватися як неспростовний доказ авторства, що спричинило справжній бум серед художників та інших митців. Відтепер кожна творча особистість має шанс зберегти й захистити свій витвір у системі блокчейн, а також успішно його продати.
Своїм досвідом із системою роботи цифрового мистецтва ділиться 3D NFT-художник, засновник 3D NFT-проєкту BNBART Олександр Валов.
Стрімкий розвиток NFT-напряму у світі дав друге дихання представникам творчих професій, митцям. Допоміг стати відомими тим, кого раніше не знали, та заробляти на творчих здібностях у сфері криптовалют у період, коли реальний ринок перенасичився мистецькими витворами й знецінився.
Однак створення й реалізація виробів у форматі NFT не є прерогативою лише представників мистецтва. Кожен охочий може втілити власні ідеї в цифровий контент і продати його колекціонерам.
Як створити NFT
Будь-який цифровий файл може стати невзаємозамінним токеном:
- відео;
- фотографія;
- аудіо;
- графічний дизайн;
- цифрова 2D-графіка;
- 3D-мистецтво.
NFT об'єкт відрізняється від реального лише тим, що перший був оцифрований у блокчейні.
Якщо об'єкт фізичний, його треба перетворити на цифровий:
- сфотографувати;
- засканувати на 3D-сканері;
- відзняти відео;
- зробити звукозапис;
- відтворити зображення фізичного об'єкта за допомогою програм для роботи із 2D або 3D-графікою.
Відтворення об'єкта у програмах для роботи з цифровою графікою оцінюється на маркетплейсах вище, ніж інші варіанти, і це потрібно враховувати, обираючи спосіб оцифрування фізичного виробу. Саме 2D або 3D-графіка та анімація є найрентабельнішими відтвореннями NFT.
Підготовка до продажу
Перед тим як розпочати торги, потрібно визначити моменти, які впливатимуть на подальший план дій і безпосередньо на прибутки від продажу.
Відповімо собі на такі запитання:
- за яку ціну продати NFT;
- яку платформу для продажу обрати;
- скільки коштів інвестувати.
Ціна. «Оцінка NFT токенів – питання суб'єктивне, на яке може відповісти лише автор. Поки не існує чітких правил визначення вартості цифрового мистецтва, бо сфера ще занадто молода і минуло мало часу для вироблення стандартів. Але практика свідчить: чим менша кількість екземплярів одного NFT, тим вища його цінність», – каже художник.
Методи оцінки витворів мистецтва у форматі невзаємозамінних токенів не відрізняються від методів встановлення вартості фізичного арту.
Платформи для продажу. Їх існує вже десятки, але дійсно популярних маркетплейсів, де можна заробити на NFT, небагато. Більшість із них використовують блокчейн Ethereum. Найпопулярніші платформи – Rarible і Foundation.
Rarible – відкрита для всіх найпопулярніша платформа, яка визнана у світі. Foundation – закритий маркетплейс, до якого неможливо потрапити без запрошення іншого учасника платформи.
«Існують конкуренти блокчейну Ethereum, наприклад Binance Smart Chain. Нещодавно на біржі Binance був запущений NFT-маркетплейс, але доступ туди незалежним художникам для створення й продажу мистецтва наразі закритий. Із найпопулярніших платформ вибір невеликий, тому свою колекцію я опублікував на іншій платформі – Refinable на Binance Smart Chain, а також на Rarible на Ethereum», – ділиться досвідом митець.
Ці маркетплейси використовують різні моделі торгів:
- аукціони, де стартові ставки й термін проведення встановлює продавець;
- продаж NFT за фіксованою ціною.
Невзаємозамінний токен можна продавати як в єдиному екземплярі, так і в кількох, і це впливатиме на його цінність.
Інвестиції. «Інвестиції у цифрове мистецтво дуже високі: доведеться вкладати не лише у собівартість NFT, а й у свої транзакції. Якщо оберете платформу для продажу на блокчейні Ethereum, то ціна за проведення однієї транзакції може сягати 20, 30, 50 й аж до 100 доларів. Тож за таких умов на цьому блокчейні складно очікувати масового прийняття NFT. А Binance Smart Chain, хоч і є достатньо централізованим блокчейном, транзакція в ньому зазвичай коштує менше ніж 1 долар. До того ж він зручніший», – підкреслює митець.
Як продати NFT
Реєстрація. Автору для виставлення на продаж робіт у вигляді NFT спочатку треба виконати кілька умов:
- зареєструватися на сайті бажаної платформи;
- пройти верифікацію.
Платформа може запросити посилання на соціальні мережі та перевірити NFT на авторство. Поважні маркетплейси контролюють усі невзаємозамінні токени, які ви завантажили. Якщо арт вкрадений, людину, що намагається його розмістити, блокують, а такий контент не підлягає розміщенню й продажу.
Криптогаманець. Наступним кроком буде заведення криптовалютного гаманця, якого вимагає кожна окрема платформа. Інформація про потрібний гаманець публікується на сайті платформи у розділі Conditions and Terms.
Інвестиції. Далі треба внести певну суму у гаманець для проведення транзакцій, тобто для створення кожного NFT токена:
- для Ethereum – хоча б 200 доларів;
- для Binance Smart Chain вистачить і 10 доларів.
Торги. На маркетплейсі в особистому кабінеті необхідно виконати такі дії:
- завантажити NFT;
- дати токену назву й зробити опис;
- зазначити модель торгів;
- встановити кількість одиниць для продажу токена.
Можна продати NFT в одному екземплярі або стільки, скільки забажаєте. Коли ваш витвір купують, криптовалюта автоматично надходить до вашого криптогаманця.
Криптовалюти. Продавати NFT можна за різну криптовалюту, все залежить від платформи:
- криптовалюта Ethereum частіше використовується на Rarible та Foundation;
- BNB – на Refinable й інших платформах Binance Smart Chain;
- дедалі більше маркетплейсів дозволяє платити стейблкоїнами, монетами, що прив'язані до долара.
Роялті. На платформах можна купувати NFT, щоб перепродавати його за більшу ціну. Якщо хтось придбав токен із цією метою, то від кожного наступного перепродажу автор NFT може отримувати роялті, яке визначає сам.
Дуже рідко буває фіксоване роялті. Все залежить від платформи: часто це 5–10 % від суми, за яку інша особа продала токен.
Тож, якщо ви поціновувач мистецтва, можете непогано заробити на перепродажі витворів цифрового мистецтва. Якщо ж автор, то заробити не лише на продажі свого шедевру, а й на подальших перепродажах у вигляді роялті. Але для цього доведеться активно просувати свої роботи на криптобіржах і маркетплейсах, сплачуючи за їхнє розміщення й транзакції. Та коли ваш бренд розкручений, зможете отримати чималий куш – від кількох десятків до кількох тисяч доларів. Митцям зі світовим іменем тут є шанс заробити мільйони.
Порада від спеціаліста