Ідея для бізнесу
У серії матеріалів «Ідея для бізнесу» ми розповідаємо про підприємців, які здатні перетворити просту ідею на щось більше: на потужний бренд, що робить життя кращим та комфортнішим. Як зізнається героїня сьогоднішнього матеріалу: «Я малюю, роблю і перероблюю, доки не “почую музику”». Тож сьогодні ми розкажемо про Оксану Трухан, яка створила ювелірний бренд UrsulaJewelry та проводить майстер-класи зі створення прикрас з дроту. Також йтиметься про те, як організувати безпечну домашню майстерню і чим Etsy корисний для маленьких брендів.
Як знайти свій формат
Оксана зізнається, що спочатку не думала про власний бренд — вона просто хотіла створювати прикраси для себе. Та готова фурнітура не давала можливості виготовляти дійсно унікальні речі, тож Оксана спробувала працювати з металом. Дротарство виявилось доступним мистецтвом для роботи вдома, яке до того ж приносило задоволення: «Відверто кажучи, бити по металу і гнути його виявилося до біса приємно. Шкода, що до 30 років я не мала змоги це відчути».
Оксана Трухан виготовляє ювелірні прикраси з дроту вже 9 років. Спочатку продавала вироби на платформі «Ярмарка Майстрів», з 2014 року придбати прикраси UrsulaJewelry стало можливо тільки на Etsy.
«Я планую залишатися маленьким брендом, що створює унікальні статусні речі здебільшого на замовлення і навіть під конкретну подію. Така позиція є цінною для моїх покупців і найбільш комфортною для мене», — зазначає Оксана.
Початкові інвестиції та виробництво
Оксана розповіла друзям та рідним про своє нове захоплення, й ті подарували їй стартовий набір приладів для повноцінного виробництва: молоток, шперак (мініатюрне ковадло), мотки мідного дроту та шліфувальну машинку. Пізніше майстриня докупила додаткові інструменти.
Через рік роботи Оксана отримала велике замовлення та придбала Panasonic Lumiх за 3000 грн. Зараз всі фото для UrsulaJewelry Оксана робить на Canon DS126291. «У планах — купити новий об’єктив», — додає вона.
Вона також пройшла фотокурси в Чернігові у фотографки Ірен Бринзи. Вартість курсів — 2000 грн. Майстриня вважає ці інвестиції важливими, адже, на її думку, онлайн-продажі неможливі без якісних фото.
У цілому на запуск бізнесу знадобилося до 500$.
Майстерня та технологія роботи з дротом
Оксана обладнала майстерню вдома та розділила її на дві зони:
у холодній зоні майстриня створює ескізи та проводить більшість операцій з дротом;
у гарячій зоні відбувається паяння металу.
Оксана пояснює, що паяння металу є досить складним процесом, який відбувається за допомогою газового пальника та спеціального припою. «Треба скласти послідовність дій та нагріти деталі так, щоб не відпаялось те, що раніше припаялось», — додає майстриня.
Особливість роботи з дротом — неможливість автоматизувати операції або робити вироби за однією формою. Тому прискорити виробництво неможливо, як і створити десяток копій однієї прикраси. Так, на малий ювелірний виріб Оксана витрачає від 4 до 8 годин. На скульптури з дроту майстриня витрачає набагато більше: від 12 до 16 годин. «Малі ювелірні вироби створювати більш вигідно, ніж скульптури. Але останні — це скоріше іміджеві проекти, виклик та новий досвід для художника», — зазначає Оксана Трухан.
Майстриня вчиться та вдосконалюється весь час, тому змінюється і стиль прикрас. «Зараз з’явилася мініатюрність та більше деталей. Та все одно прикраси UrsulaJewelry можна легко впізнати й без підпису», — пояснює Оксана. Зараз майстриня віддає перевагу сріблу, так як мідний дріт не давав змоги втілити деякі ідеї через фізичні властивості. Також Оксана відмовилася від використання великих напівсфер з каменю — кабошонів. Вони поступилися місцем маленьким та більш яскравим кабошонам.
У розвитку UrsulaJewelry допомагає чоловік Оксани Трухан. «Він давно залучений в розвиток UrsulaJewelry у вільний від основної роботи час. І це ще один проект, що нас об’єднує», — каже мисткиня.
Особливості роботи з Etsy
Кожний виріб UrsulaJewelry існує в одному екземплярі. Саме тому працювати з шоурумами немає сенсу. А ось з e-commerce платформою Etsy — дуже зручно: «Я можу виставляти на продаж як готові нові конструкції, так і ті, що можуть бути повторені на замовлення — достатньо мати в наявності матеріали та фото».
Працювати з Etsy майстриня почала через 3 роки після запуску UrsulaJewelry. На той час ніхто не проводив платних курсів з продажів на Etsy, а продавців з України було досить мало. «Ми всі знали одне одного, дружили, і тому вчилися всі разом на форумах та групах — безкоштовно розповідали все, що знали». Зараз новини про Etsy Оксана дізнається з email-розсилки та спеціалізованих груп на Facebook, де продавці спілкуються та обговорюють зміни у роботі платформи.
За продані на Etsy вироби мисткиня отримує гроші через посередників Western Bid та Seller Online. На думку Оксани Трухан, Seller Online вирізняється зручною послугою — можливістю відправити покупцю посилання для оплати і отримати гроші відразу на свій рахунок. У Western Bid такої послуги немає, але комісія за операції нижча.
Наразі Оксана працює здебільшого із закордонними покупцями. Мисткиня зізнається: їй приємно, коли роботи залишаються в Україні, але частка українських покупців занадто мала — близько 10%.
UrsulaJewelry також представлена у Facebook на двох сторінках: Ursula Jewelry UA та Ursula Jewelry. Вони працюють більше як візитівки, аніж як канал продажів.
Просування бізнесу
Майстриня шукає покупців в соцмережах та приводить їх в Etsy-магазин. За словами Оксани, із кожним замовленням зв’язана цікава історія: «Наприклад, одна дівчина слідкувала за моєю творчістю 5 років, перейшла з однієї соцмережі в іншу, аби не пропускати новинки — і нарешті замовила особливий кулон для себе. Це є безцінним в моїй роботі».
Мисткиня не хоче віддавати ведення соцмереж комусь іншому. «Підтримувати відносини із невеликим, але теплим та дружнім колом шанувальників мені допомагають саме соцмережі. І я б не хотіла втратити це через більш агресивний маркетинг», — додає власниця UrsulaJewelry.
Оксана також просуває бізнес через розпродажі залишків старих колекцій. Так можна швидше почати нову, адже у майстрині завжди є багато нових ідей. Для постійних покупців є персональні купони на постійну знижку. «Це колекціонери handmade прикрас. Вони знають, що в моєму магазині завжди знайдуть щось до нового сезону або для особливої події», — пояснює Оксана Трухан.
Навчання як частина філософії бренду
В процесі роботи над UrsulaJewelry Оксана Трухан отримує багато питань щодо своєї роботи. Щоб не відповідати кожній людині окремо, майстриня почала писати в блог поради та записувати майстер-класи. «Коли навчаєш когось, то інформація обробляється трохи глибше: учні ставлять питання та акцентують увагу на моментах, які я до цього не помічала. Це корисно і конкретно для мене, і для розвитку дротарства в цілому», — пояснює Оксана.
Також мисткиня регулярно проводить онлайн- та офлайн-навчання. Це відповідає філософії UrsulaJewelry — залучати всіх охочих до мистецтва створення прикрас. Оксану навіть запрошували до Швеції та Великобританії для проведення навчання дротарству.
Ідея для бізнесу