Порада від спеціаліста
Чи потрібен фінансовий директор бізнесу, які функції він має виконувати та що дає підприємству, розказав голова Ради з питань іноземних інвестицій та економічного розвитку України Роман Бабіцький.
«Якщо коротко, – каже експерт, – це та сама людина, від якої залежить фінансовий добробут справи. Вона провадить фінансову політику бізнесу та відповідає за кожну монету на підприємстві».
На думку Романа, фінансовий директор потрібен далеко не кожній компанії. Якщо, наприклад, ви тримаєте кав'ярню у центрі Києва, крамницю дитячих товарів або є ФОПом із двома автобусами для перевезень, то, ймовірно, вам така людина не знадобиться. Але вона стане конче необхідно, коли бізнес перейде до категорії «середнього», розростеться в мережу й матиме шестизначний cash flow.
Простими словами, фінансовий директор – це права рука директора. Дуже часто, крім основних своїх повноважень, він може виконувати й представницькі функції, вести перемовини, бо зрештою під його контролем увесь фінансовий баланс компанії.
Чи може головний бухгалтер замінити фіндиректора?
«У теорії може, але тільки на початку, – вважає пан Бабіцький. – У принципі, донедавна цю посаду виконував відділ із кількох бухгалтерів, поки не зрозуміли, що одна особа з цим впорається набагато краще. До того ж тут обов'язки й повноваження трохи різняться. Якщо коротко, то бухгалтер відповідає за ведення фінансового обліку підприємства, а фінансовий директор – за фінансовий стан загалом».
Обов'язки та навички
«Уявімо, що бізнес нарешті доріс до масштабів, коли з’явилася потреба у такій посаді, – наводить алгоритм дій експерт. – Заходите на Work.ua й пишете оголошення: «Шукаємо фінансового директора у найкращу компанію у світі». Тож які умови вам треба прописати?»
Наводимо коло обов’язків:
Керує. Головні показники, з якими оперує фіндиректор, – плюс і мінус, тобто доходи й витрати компанії. Він повністю їх контролює: його завдання не лише знати точну цифру, а й примножувати прибутки. Якщо у фірми не вистачає коштів на реалізацію проєкту, уповноважений узяти кредитні кошти.
З іншого боку, фіндиректор має враховувати податки. З великим відсотком єдиного соціального внеску в Україні це особливо актуально, тож директор має бути грамотним й у правовому плані.
Планує. На плечі такої людини лягає фінансова стратегія. Вона має скласти приблизний план, як повинна розвиватися компанія. Умовно визначити, де є точка Б і як з точки А туди дістатись.
Захищає. У світі фінансів існують свої ризики: обвали ринків, зміна торговельної політики підприємств, країн, законодавства тощо. Завдання фінансового директора – виявити ці ризики до того, як вони стануть явними, й максимально відвести компанію з-під удару.
Аналізує. Найцікавіша робота над угодою починається після самої угоди. Процес підготовки й проведення зустрічі може бути виконаний майже на відмінно. Однак якщо після цього не проаналізувати помилки, робота буде марною. Завдання фіндиректора – розібрати всі укладені угоди компанії, щоб надалі мати змогу вийти на вигіднішу пропозицію.
Звітує. Результат роботи фінансового директора завжди видно за його звітом. Якщо людина працює, їй є що представити. Найкращий показник гарної роботи – збільшення прибутку компанії.
Функції фіндиректора
Із зазначеного вище зрозумілі й основні функції:
- управління й контроль за фінансами підприємства;
- відповідальність за фінансове планування й фінансовий моніторинг;
- стратегічне планування та виявлення ризиків;
- безпосереднє управління фінансами;
- керівництво проджект-менеджерами, начальниками відділень і регіональними керівниками;
- підвищення вартості активів і капіталізації компанії;
- створення чіткої й зрозумілої організації фінансової структури підприємства;
- створення та контроль за економічною безпекою бізнесу;
- інформування всіх причетних до фінансового процесу осіб для об’єктивного прийняття управлінських рішень.
Інструменти фіндиректора
У 21-му сторіччі стають у пригоді різноманітні IT-продукти. Вони не лише автоматизують роботу, а й підвищують ефективність і мінімізують людський чинник. Різноманітні застосунки й програми допомагають фахівцям:
- контролювати роботу підрозділів;
- планувати впровадження та ефективність нових проєктів;
- автоматизувати фінансові завдання;
- формувати звіти;
- виявляти потрібні правові норми та закони.
Для тих, хто працює в режимі багатозадачності, експерти радять послуговуватися такими програмами:
- Trello;
- Todoist.
«Звісно, в когось могло виникнути питання: навіщо мені фінансовий директор, якщо я можу сам виконувати його обов'язки? – каже експерт. – Безумовно, можете. Але наскільки це буде ефективно? Компанія як великий організм, і кожна особа в ній виконує свою функцію. Якщо проводити аналогію, то фінансовий директор – це ліва півкуля мозку. Чи може людина прожити без неї? У теорії – так. Та чи назвете ви таке існування ефективним? Ні».
Вимоги
Мінімальні вимоги до фіндиректора:
- вища освіта у фінансовій сфері;
- знання основ ведення податкового й бухгалтерського обліку;
- впевнене володіння комп'ютером, без цього нині ніяк;
- високий рівень вміння вести перемовини;
- високий рівень знання законодавчої бази.
«Фактично фінансовий директор поєднує в собі фінансиста, бухгалтера, менеджера, юриста й айтішника, – підсумовує Роман Бабіцький. – Так, ви можете виконувати його роботу, але вам буде простіше платити фахівцю добру зарплату, ніж силуватися подужати самому такий великий обсяг роботи. Зрештою, майстерність директора полягає в тому, щоб грамотно розподілити обов'язки між своїми підлеглими, а не виконувати їх самотужки».
Порада від спеціаліста